Werken, Portugees leren en genieten! - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Bram Berkelmans - WaarBenJij.nu Werken, Portugees leren en genieten! - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Bram Berkelmans - WaarBenJij.nu

Werken, Portugees leren en genieten!

Door: Bram Berkelmans

Blijf op de hoogte en volg Bram

30 Oktober 2014 | Kaap Verdië, Praia

Kaapverdië, de groene kaap, was van de 14e tot de 17e/18e eeuw vooral een tussen handelsplaats. De geschiedenis daarvan is hedendaagse dag nog goed te zien; in het plaatje Ribeira Grande of de vroegere naam Cidade Velha (oude stad) was de 1e vestigingsplaats van de Portugese kolonisten. Het is in 14nogwattes gebouwd, oude restanten zijn nog goed te zien, zoals: een groot fort, vernielde kerk en als meest kenmerkende een paal op het stadsplein met 4 zij-vertakkingen waaraan slaven werden opgehangen tijdens verkoopbeurzen. Ze hingen dan letterlijk met hun armen vastgemaakt via touw aan die palen, midden in de brandende zon moet dat verschrikkelijk zijn geweest.

2 weekenden geleden heb ik dit plaatsje bezocht, ik heb toen met 2 aiesec’ers (die nationaal bestuur doen) en een andere vriend rond het hele eiland gereden. Eerst een bezoek aan Cidade Velha, waarna we doorreden tot aan Tarrafal. Een strand dorp aan de noord-zijde van Santiago (het hoofdeiland waar ik dus in Praia woon). Het heeft een prachtig wit zand strand en een relaxte sfeer. De leefstijl is hier duidelijk meer laidback en je merkt dan ook direct dat Praia één van de enige economisch bruisende steden op Kaapverdië is. ‘s Avonds daar gegeten, café opgezocht en overnacht in een chil appartement. Volgende dag de hele dag op het strand gebivakkeerd, waar de caipirinha maar €2 per glas was! Op de terugweg nog een blik geworden op het andere surfstrand, zeker de moeite waard. Wellicht nog een board kopen/huren en hier binnenkort met wat surfers terugkeren.

Laatst de mountainbike van mijn huisbaas geleend voor een tour door Praia. Uiteindelijk 2 uur rondgereden op losse elementen, zand en asfalt, waarna het profiel duidelijk in mijn hand had gesneden en de blaren kleine springkussens vormde. Het mooiste moet nog komen, nou ja mooiste, het paseert mijn gedachte iedere dag. Het besluit lag vast, ik zou met de fiets naar ‘werk’ gaan, lekker de nederlander uithangen zoals we overal bekend zijn. Ondanks de hitte van 29° die overal een buckettest achterlaat op mijn rug, nam ik het initiatief toch maar. Onderweg rijdend door de halve sloppenwijk - waarvan veel huizen niet voltooid zijn en dus niet te vergelijken met indische slums – nam ik een sprintje om de heuvel te halen, tegelijkertijd werd er vanachter ‘branco’ geroepen, oftewel ‘witte’. Verward fietste ik door, omgekeerd racisme, had niet gedacht daar ooit mee in aanraking te komen. Hoewel ze gewoon niet gewend zijn aan fietsers, althans fietsen worden gebruikt ter beweging, voor de sport, als er dan ineens een blanke 22-jarige knul voorbij crosst met rugzak en snelheid van 30km/u in een hete lucht sauna, dan zou ik ook raar opkijken ;).

Qua onderzoek gaat het trager dan ik had gedacht. Vooral literatuur lezen staat op het menu en dat is nou zeker niet iets waarvoor je mij om 00:00 kan wakker maken. Definitieve versie van mijn proposal is af! Contacten leggen is makkelijk door het netwerk, maar helaas wachten op emails en juiste tijdstip van belletjes wil het nog wel eens moeilijk maken om een afspraak te krijgen. Daarnaast spreek ik natuurlijk nog geen vloeiend portugees, alhoewel daar een enorme vaart in zit. Duolingo is mijn beste vriend geworden (Een taalapp waarmee je taal snel oppikt), TV staat altijd op portugese zenders waarvan ik geen ruk begrijp maar steeds meer oppik. Gelukkig ben ik nu ook aangenomen als Engels leraar bij de ‘Cape Verde Multilingual School.’ Hier geef ik 3 lessen engels in ruil voor 3 lessen portugees per week!

Door de taallessen blijft er weinig tijd over voor sport, waarmee ik eerder een goede start had gemaakt door 2x te hardlopen en 1x te fietsen per week. Resulterend in elke dag push- and sit-ups! Sporadisch werd ik laatst meegenomen naar een zéér belangrijke voetbalwedstrijd hier, namelijk de voorronde pot voor de Afrika Cup. Shirt aan, kaartje gratis en gaan! Kaapverdië heeft zich goed verdedigd tegen Mozambique, resulterend in 1-0 en daarmee voor de 2e keer ooit een plek in de Afrika Cup bemachtigd.

Mijn avonden zijn meestal relaxed, ben vaak bek-af door de constante hitte, het werken op PD consult, mijn lessen voorbereiden en tenslotte het geven en volgen van de lessen. Na het koken speel ik vaak Duolingo of kijk ik tv en check ik facebook. Soms ga ik uit-eten en chillen met mijn portugese aiesec vriendinnen, die trouwens vloeiend engels spreken waardoor gesprekken ook echt leuk zijn en diepgang hebben! Ja ja, de Portugese terras lifestyle bevalt me wel! ;)

  • 31 Oktober 2014 - 22:05

    Carrot:

    hee!
    Leuke blog! Leuk om een beetje een beeld te krijgen van je dagindeling. haha en mooi dat je gewoon lekker blijft fietsen, je moet Nederland natuurlijk wel een beetje representen daaro ;)
    veel succes met je werk, hoop voor je dat het allemaal snel van de grond komt!
    groetjes!

  • 01 November 2014 - 07:17

    Hans Berkelmans:

    Klinkt allemaal leuk Bram.
    Hoe zit het met je huisgenoot en /of andere woonruimte? Ik dacht dat je bij die aisecers in zou trekken ?
    Hoe ga je anders naar je werk?
    Succes en veel plezier, Hans

  • 06 November 2014 - 08:11

    Marielle:

    Hi Branco-Bram, hartstikke leuk om te lezen hoe het met je gaat daar.
    Wens je nog veel mooie vriendschappen, voortgang in je project, interessante ontdekkingen en grote en kleinere avonturen toe. Wat een geweldige ervaring voor je leven Bram! Geniet ervan!
    Liefs xx M&M

  • 11 November 2014 - 15:27

    Mathhijs En Margarida:

    He Bram,

    leuk om te lezen en zien dat je mensen hebt leren kennen en
    die deel uitmaken van je avontuur!

    Gr van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bram

3e jaars student Internationaal Land en Water Management aan Wageningen University. Komt van: Doesburg Reizen: Indonesië, Costa Rica, India. Buitenland(Exchange): Texas, 1 jaar. Idealistische wereldverbeteraar die op een dag graag bij zou dragen aan: (drink)watervoorziening, circulaire economie en/of duurzaamheid.

Actief sinds 09 Okt. 2014
Verslag gelezen: 506
Totaal aantal bezoekers 7377

Voorgaande reizen:

25 September 2014 - 24 December 2014

Onderzoeksstage Kaapverdië

Landen bezocht: